Goodreads by Eenvoud: Online formulieren - Eenvoud

Goodreads by Eenvoud: Online formulieren

4 april 2019

Iedere maand verzamelen we een aantal artikelen over een interessant onderwerp. Deze maand gaat het over formulieren, een element wat bijna niet kan missen op iedere website.

Formulieren zijn een goede manier om interactie te hebben met de klant of gebruiker, maar veel gebruikers haken af als ze zien dat ze een formulier moeten invullen. Zeker als ze er saai en tijdrovend uit zien. In dit artikel bespreek ik wat je kunt doen om meer uit jouw formulieren te halen.


Wil je liever lezen over accessibility?
Lees onze goodreads over accessibility van vorige maand.


Visueel aantrekkelijke formulieren

Formulieren zorgen vaak voor veel frustratie. Een formulier dat visueel aantrekkelijk is opgemaakt zorgt er voor dat gebruikers meer geduld hebben en toleranter zijn. Dit komt door het psychologische effect “halo”, waarbij we alles wat er mooi uit ziet in een positief licht zien. Bij interfaces die er aantrekkelijk uit zien gaan we er daardoor van uit dat ze ook goed werken.

De opmaak van een formulier maakt dus een cruciaal verschil. Lees hoe je er voor zorgt dat mensen jouw formulieren aantrekkelijk vinden.

Welk gesprek wil je aangaan?

Volgens Capital One gaat het niet alleen maar om hoe een formulier er uit ziet, maar ook welk gesprek je aan wilt gaan met de gebruiker. Voor het maken van een goed formulier hebben zij een 5-stappen plan bedacht. Het plan focust op de problemen van de gebruiker en hoe die het beste verholpen kunnen worden door middel van een conversatie. Ze vertellen in dit artikel hoe het stappenplan werkt en je ervoor zorgt dat een formulier natuurlijker aanvoelt.

Formulieren, maar dan leuk

Er bestaat een theorie die zegt dat je mensen alles kunt laten doen, als het maar leuk is. Onder de noemer “The theory of fun” staan veel filmpjes online waarbij mensen overgehaald worden dingen te doen. Bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de roltrap of hun vuilnis in de daarvoor bestemde prullenbak gooien. Bij JotForm ging het hele bedrijf de uitdaging aan om formulieren leuker te maken. In korte tijd bedachten ze meerdere oplossingen om de saaie invulvelden te vervangen.

GDPR proof

Naast dat formulieren een goede UX moeten hebben zoals hierboven besproken werd, moeten ze tegenwoordig ook aan een aantal eisen voldoen. Met de komst van de GDPR kan je niet meer zomaar e-mail adressen verzamelen en gebruiken. In een artikel van Edenspiekermann lees je wat je kunt doen om een formulier GDPR proof te maken.