Het belang van gebruikersonderzoek
Gebruikersonderzoek is een belangrijk onderdeel bij het maken van een nieuwe website of applicatie. Benieuwd waarom dit zo is en hoe je er zelf mee kunt beginnen? Lees dan snel verder.
Bij het opzetten van een nieuwe businesscase voor een product bekijk je altijd of er behoefte is vanuit de doelgroep voor het product dat je wil verkopen. Je kijkt niet alleen naar het “wat”, maar ook naar “hoe”. Hoe kan je het verkopen aan de doelgroep? Dit is precies wat gebruikersonderzoek is voor online producten, alleen gaat dit nog een stapje verder. De online wereld staat niet stil en hoe de mens technologie gebruikt blijft veranderen.
Mensen proberen hun website te verbeteren door problemen op te lossen voor de gebruiker. Ze denken te weten waar de gebruiker tegenaan loopt omdat ze al een lange tijd een klantgroep bedienen. Maar in de praktijk zijn deze problemen voor de gebruiker soms helemaal niet van belang. De gebruiker is de belangrijkste factor voor jouw bron van inkomsten of bezoekers. Als je dus de verkeerde problemen probeert te tackelen kan dit enorme impact hebben.
Door goed gebruikersonderzoek te doen zorg je er voor dat je de problemen kunt filteren die echt van belang zijn voor de gebruiker. Hiermee kun je voor elk duidelijk geformuleerd probleem een passende oplossing vinden en deze ook toetsen. Input van de gebruiker kan helpen om daarnaast duidelijke doelen en eisen te stellen die leidraad geven om ergens naartoe te werken. Zo creëer je meerwaarde voor de gebruiker, maar ook efficiëntie binnen een team/bedrijf omdat alle neuzen dezelfde richting op staan.
Beginnen met gebruikersonderzoek?
Feiten of aannames
Het is makkelijk aannames te doen als je al lang een bepaalde klantgroep bedient. Je denkt ze goed te kennen en daarom goede keuzes voor deze klantgroep te maken. Het gevaar is dat deze aannames geen feiten zijn en de waarheid dus heel ergens anders kan liggen. Probeer daarom altijd bij jezelf na te gaan of je uitgaat van feiten die je uit data hebt gehaald of dat je stuurt op basis van aannames die nog niet getest zijn.
Definieer het probleem voor je een oplossing bedenkt
Het is makkelijk door te slaan in het bedenken van goede oplossingen nadat je input hebt gekregen van gebruikers. We zien vaak in de praktijk dat veel aanpassingen het probleem niet oplossen waarvoor ze bedoeld waren. Het is daarom van belang dat je eerst een duidelijk probleem definieert, die je vervolgens kunt oplossen en testen. Dat er een oplossing komt betekent helaas niet altijd dat dit ook de beste oplossing is voor de gebruiker.
Een makkelijke start met gebruikersonderzoek
Ondanks dat het heel waardevol is, hoef je niet meteen een heel onafhankelijk onderzoek te laten doen door een externe partij. Soms kan je met gratis tools al heel wat inzicht vergaren in het gedrag van de gebruiker.
Google Analytics
Een laagdrempelige manier van gebruikersonderzoek is met behulp van Google Analytics. Hierin vind je onder andere welke besturingssystemen worden gebruikt, hoeveel gebruikers de website mobiel bekijken en welke pagina’s zij interessant vinden en welke niet. Daarnaast kan je met Google Analytics controleren of de doelgroep die op jouw website komt ook daadwerkelijk de doelgroep is die je graag wilt hebben. Het kan heel goed zijn dat dit niet het geval is en je goed moet gaan kijken hoe de website beter kan aansluiten op de gewenste doelgroep. Daarnaast kan je doelen instellen in Google Analytics om het gedrag van gebruikers te volgen. Bijvoorbeeld de stappen binnen een formulier. Zo zie je precies waar gebruikers uit het proces stappen en waar je een verbeterslag kan maken. Een andere manier om gedrag te volgen is door AB testen uit te zetten. Zo kan je verschillende versies van landingspagina’s testen en zien welke visuele oplossingen het best werken.
Hotjar
Een tweede goede optie is Hotjar. Met Hotjar kan je heatmaps genereren van pagina’s binnen jouw website of product. Hiermee kan je zien waar het overgrote gedeelte van jouw gebruikers op klikt en tot waar ze op een pagina scrollen. Met de betaalde versie van Hotjar kan je ook gebruik maken van opnames, op deze manier kun je de gebruiker observeren en analyseren of er patronen te vinden zijn in het gedrag van groepen gebruikers. Allemaal erg waardevolle input voor het verbeteren van de gebruikerservaring.
Wil je graag meer inzicht in jouw doelgroep, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons op via onderstaand formulier of bel ons op +31 (0) 20 6880051.