Data en protectie: AVG Trends na 1 jaar
Precies een jaar geleden spraken wij over de ingang van de nieuwe GDPR wetgeving. Sinds de komst van de AVG (Algemene verordering gegevensbescherming) is privacy en dataprotectie belangrijker dan ooit. En dat is niet zo gek als je bedenkt dat data een van de meest waardevolle producten is tegenwoordig. Het is zelfs meer waard dan olie, als we de economist moeten geloven. Bedrijven verzinnen slimme oplossingen om met de nieuwe regels om te gaan en als resultaat zijn er een aantal trends in opkomst.
“WAT GEBEURT ER MET MIJN DATA?”
Een onderzoek van PWC wijst uit dat maar 10% van de gebruikers het gevoel heeft controle te hebben over hun eigen data. Dat is natuurlijk erg weinig, maar biedt wel kansen. Wanneer je als bedrijf of organisatie wel duidelijk aangeeft wat je met gebruikersdata doet, dan kun je jezelf hiermee onderscheiden. Hetzelfde onderzoek zegt namelijk ook dat 72% van de gebruikers meer in bedrijven gelooft dan in de overheid.
COOKIEMELDING
Een andere trend die wij veel zien, is het uitbreiden van de cookiemelding. In plaats van de gebruiker de keuze te geven tussen wel- of niet cookies accepteren, kunnen zij specifiek aangeven welke cookies ingeladen worden. Zo zou je de cookies kunnen opdelen in bijvoorbeeld “tracking cookies” en “cookies voor marketing”. Je geeft de gebruiker daarmee het gevoel controle te hebben over welke informatie opgeslagen wordt. Een bedrijf wat goed nagedacht heeft over hun Cookies is de VPRO.
Cookie melding VPRO
Ze geven een duidelijke uitleg wat er met jouw gegevens gebeurt en geven je de keuze om wel of niet informatie te delen. Echter vinden sommigen dit menu te uitgebreid door de hoeveelheid tekst en en hierdoor niet meer klantvriendelijk. NOS schreef onlangs een artikel waar ze de NPO het braafste jongetje van de klas noemen.
GOOGLE ANALYTICS
We willen allemaal graag weten hoeveel bezoekers we op onze website ontvangen en welke campagnes goed werken. Logisch dus dat we Google Analytics gebruiken. Alleen zijn de regels strenger sinds de komst van de AVG. Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om niet hun data te willen delen. Voor veel bedrijven zorgde dit voor een hiaat in de data die gebruikt kunnen worden voor website statistieken. Want wat doe je als een gebruiker niet de cookies accepteert? En als een gebruiker helemaal nergens op klikt, wat doe je dan?
Wat wij hier tegenwoordig voor doen is het anonimiseren van deze data. Je ziet wel dat er een gebruiker op de website is geweest, maar niet het bijhorende ip-adres, woonplaats, device en andere gegevens die herleid kunnen worden naar een persoon. Zo voorkom je dat je tegen de regels in gaat en blijven je statistieken toch betrouwbaar.
HULP NODIG?
Wil je ook graag jouw cookie melding uitbreiden of Analytics beter instellen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Neem contact met ons op!
Verstaanbare privacy policies
Privacy policies worden vaak in cryptische juridische taal geschreven. 71% van de gebruikers vindt het privacy statement van bedrijven moeilijk te lezen. Hier is veel ruimte voor bedrijven om te verbeteren. Zeker als je producten verkoopt of het vertrouwen van een gebruiker moet winnen voor je een dienst kan verkopen. Een trend die nu opkomt is dat privacy policies een redesign krijgen.
Dark patterns
Er zijn veel bedrijven die zich nog niet houden aan de nieuwe regels. Ze proberen tussen de regels door toch gebruikersinformatie te krijgen. Zo ontstaan trends die niet goed zijn voor de gebruikerservaring, maar wel voor bedrijven. Dit noemen we ook wel dark patterns. Een dark pattern maakt het voor de gebruiker makkelijk om in een situatie te komen, en moeilijk om er weer uit te komen. Een goed voorbeeld is het ontzeggen van toegang tot de website, totdat een gebruiker de cookies accepteert.
Wij adviseren dergelijke patterns te vermijden. Het is alles behalve gebruikersvriendelijk en doet waarschijnlijk ook niet veel goeds voor de statistieken. Een blije gebruiker zal immers sneller terugkomen dan een gebruiker die geïrriteerd is.