CAMPAGNE: GEBRUIK JE BOEREN VERSTAND
Eenvoud heeft veel mooie samenwerkingen, zo ook met Food Agency Brandvuur. Een bureau dat creatieve marketing strategieën opzet. Van campagne concepten tot guerilla stunts, ze doen het allemaal. Brandvuur en Eenvoud hebben in korte tijd een campagne website opgezet voor Royal Agrifirm Group. De deadline was erg krap maar die uitdaging pakten wij uiteraard met beide handen aan.
De campagne
Royal Agrifirm Group heeft onderzoek gedaan naar de prijsbewustheid van de Nederlandse consument. In samenwerking met Brandvuur startte zij de campagne “Gebruik je boerenverstand” om consumenten bewust te maken van de huidige inkomstenverdeling in de voedselketen.
Uit het onderzoek bleek dat consumenten de prijs die de boer voor zijn producten krijgt veel te hoog inschatten. Van de 12.700 respondenten werd de prijs gemiddeld met bijna 50% overschat.
De website
Met behulp van de campagnewebsite, probeert Royal Agrifirm een tweetal doelen te bereiken. Het informeren van de consument en het achterhalen of de consument bereid zou zijn om een paar cent meer te betalen.
Het informeren van de consument doet Agrifirm op meerdere manieren. Gebruikers kunnen een kijkje nemen in de onderzoeksdata, maar er is ook een spel dat gespeeld kan worden. Met dit spel moet de gebruiker raden hoeveel geld naar de boeren en telers gaat. De gebruiker krijgt na het invullen van 9 vragen te zien hoeveel geld daadwerkelijk naar de boeren gaat.
De campagne werd oorspronkelijk opgezet als onepager met de onderzoeksresultaten. Later is er een subpagina aan toegevoegd waar de boer centraal staat. Hier kan de bezoeker drie video’s bekijken met verhalen van boeren. Deze pagina bevat daarnaast een handig “scroll down” element. Zodra een gebruiker klikt op de button “Ben je bereid een paar cent meer te betalen?” scrollt de pagina omlaag naar een formulier. De gebruikers kunnen aanvinken dat ze bereid zijn meer te betalen, zodat boeren in de Nederlandse landbouw verder kunnen verduurzamen. Agrifirm kan aan de achterkant van de website bekijken hoeveel mensen hiermee akkoord zijn gegaan en deze data gebruiken.