Corona!
Het was altijd zo vanzelfsprekend. Lekker door de stad fietsen naar je werk, overleg op kantoor met de klant, samenkomen voor overleg met je collega’s, gezellig lunchen met z’n allen en zo nu en dan even keten tijdens het werken. Dit jaar is daar grote verandering in gekomen en liep alles anders. 2020, het jaar waarin Corona overheerste en zorgde voor nieuwe uitdagingen en aanpassingsvermogen van de organisatie.
‘Corona kende ik eigenlijk alleen met een citroentje er in, lekker in het zonnetje’
Toen ik in het begin van het jaar kwam werken bij Eenvoud was er nog geen vuiltje aan de lucht. Het was 1 maart en er werd wel wat gefluisterd over één of andere griep in China en Azië, maar het was nog een beetje ‘ver van mijn bed’. Na nog geen twee weken was de eerste lockdown een feit, en nadat ik nog maar net mijn nieuwe collega’s een beetje had leren kennen, een potje tafelvoetbal had gespeeld en de eerste regels code voor een webapplicatie had geschreven, zat ik opeens thuis te werken. Iets wat mij niet geheel vreemd was, aangezien ik jarenlang als kleine zelfstandige vanuit huis had geopereerd, maar het was nu juist de bedoeling dat ik wat meer interactie met collega’s zou hebben. Dat was dus voor mij persoonlijk een gevalletje ‘jammer maar helaas’!
‘Aanpassen aan het nieuwe normaal’
Het is uiteraard een grote omslag voor een bedrijf zoals Eenvoud. Het werk wordt niet minder, het gaat juist erg goed met ons eigenlijk. De grote aanpassing ligt toch echt in het onderhouden van contact en binding met elkaar, de team spirit, het inwerken van nieuwe collega’s en korte lijnen met de klant. Bij Eenvoud doen we dat goed. Dit jaar, waarin wij met z’n allen grotendeels thuis werken, zorgen we voor onderling contact door twee (digitale) stand-ups per dag. Eén ‘s morgens en één aan het einde van de dag. Hierdoor blijven we van elkaars bezigheden op de hoogte en is het tevens een goed moment om af en toe wat privé-zaken te bespreken, want samen koffie of gezellige lunch is er natuurlijk niet bij. Binnen de teams en ook met onze klanten houden we regelmatig contact door te videobellen en bedienen we onszelf met de digitale kanalen zoals Slack, WhatsApp of de telefoon als we even kort één op één wat te bespreken hebben.
‘Clubhuis Eenvoud’
Het thuiswerken heeft zijn voordelen als je geconcentreerd ‘meters’ wilt maken, maar het sociale gebeuren met je collega’s en klanten blijft toch een uitdaging. Ook het nemen van voldoende pauze vergt discipline want zonder gezamenlijke lunch of even koffie halen heb je snel de neiging om maar door te ploeteren.
Uiteraard heeft dit jaar ook nieuwe inzichten gegeven en het thuiswerken zal daardoor bij Eenvoud niet helemaal meer verdwijnen. De kans is groot dat, zodra de pandemie onder controle is, ons kantoor meer de functie van een clubhuis krijgt waar we regelmatig kunnen afspreken, werken en belangrijke momenten kunnen vieren. In dit jaar zijn er bijvoorbeeld weer twee developers bij Eenvoud komen werken en het blijft toch raar dat je die collega’s nog nooit in het echt gezien hebt maar alleen op je scherm.
Gelukkig vliegt de tijd ook voorbij en naderen we alweer het einde van het jaar. Langzaamaan lijkt er meer uitzicht te komen op een tijd dat we weer wat makkelijker kunnen afspreken met elkaar. Eenvoud werkt onverstoord door en laten we hopen dat er snel weer meer lucht gaat komen, want naast het harde werken is gezelligheid en ontspanning tijdens het werk natuurlijk ook erg belangrijk!
Niels Meijer
Eenvoud