Hoe belangrijk is de snelheid van je website of webshop?
Vorige week besloten wij hier bij Eenvoud dat ons prachtige logo op een sticker moet. Hartstikke leuk. Samen met onze Superdesigner Suzanne heb ik een ontwerp gemaakt en zijn we op zoek gegaan naar een aanbieder om de stickers voor ons te drukken. Dat was iets lastiger dan we hadden gedacht. De ene webshop deed alleen aan giga oplages, een andere website was onduidelijk, maar de meeste websites, je raadt het al, deden er een eeuwigheid over om te laden.
Ongeduldig dat wij zijn hadden we er al een stuk of 4 afgeschreven puur om het feit dat ze niet snel genoeg waren. Dat zette me aan het denken: Wat zijn eigenlijk de cijfers als het gaat om de laadtijd van een website? En heeft dit direct invloed op je conversies? Want het is natuurlijk zonde als je puur en alleen om het trage laden klanten verliest!
De cijfers liegen er niet om: Het is heel belangrijk! Daarnaast is het ook belangrijk voor je SEO (Search Engine Optimisation) én voor jouw branding. Suzanne heeft al deze informatie visueel gemaakt in een heldere infographic over website snelheid.
Waarom is de snelheid belangrijk voor jouw SEO?
Voor Google is het van belang dat de websites die getoond worden in de zoekresultaten gebruikersvriendelijk zijn. Als je iets zoekt via Google dan wil je dat zo snel mogelijk vinden toch? Des te groter is de kans dat je volgende zoekopdrachten ook via Google plaatsvinden. Daarom kiest Google ervoor om de snellere websites vaak bovenaan de zoekresultaten te tonen. Dit betekent niet dat als je website sneller is dan het licht is je altijd bovenaan komt te staan. Dit is slechts een van de factoren die Google in overweging neemt bij het bepalen van je vermelding.
Mobiel VS Desktop
Mobiele gebruikers zijn niet te vergelijken met desktop gebruikers. De verwachtingen van mobiele gebruikers liggen steeds hoger. Ook al hebben ze dezelfde laadtijd, ervaren mobiele gebruikers het wachten als langer.
Het is seconden werk
Je zou kunnen denken, wat zijn een paar seconden nou? Bij het laden van je website telt elke seconde. Je kent het wel; je klikt op een link maar de website laadt niet meteen. Als je erg benieuwd bent naar de inhoud van de website laat je de website openstaan in een tab in je browser en ga ondertussen even wat anders doen. Maar meestal gaat men ervan uit dat er iets mis is met de website en zoeken ze de informatie of het product elders.
Invloed op je conversies
We weten dat mensen online erg ongeduldig zijn en jouw website snel kunnen verlaten. Maar wist je dat de laadtijd van jouw website, ook al zijn dit slechts seconden, direct invloed heeft op jouw conversies?
Mond op Mond
Als ondernemer wil je natuurlijk dat mensen over je product of dienst praten. Maar wel op een positieve manier. Onderzoek wijst uit dat 44% van de online consumenten vrienden zal vertellen over slechte ervaringen online.
Hoe verbeter ik mijn website snelheid?
Nu je weet waarom de snelheid van jouw website belangrijk is wil je natuurlijk weten hoe je dit kan testen en verbeteren. Ook dit heb ik voor je uitgezocht en leg ik je volgende week uit in een artikel. Kan je niet wachten? Laat je email adres achter, dan mail ik jou vast een voorproefje.
Heb je vragen over de snelheid van je website of zit je met een andere zoekmachine gerelateerde vraag? Ik sta altijd open om mee te denken!
Dit artikel is geschreven door Selma Lemsaadi